10.04.2014 | Hanna Hauvala

Salon Benchmarking -matkan tuliaisia Osa 2 ”Ei tääl´ mittää kestävää ol” –seminaarin antia 18.3.2014

Kirjoittanut: Petra Blinnikka ja Hanna Hauvala

Tässä kirjoituksessa on tuotu esiin joitakin nostoja seminaaripäivien ohjelmasta. Mikäli haluat tutustua tarkemmin seminaarin ohjelmaan niin klikkaa ja esiintyjien materiaalit löydät täältä.

Tässä kootusti tärkeimpiä näkökulmia, joita MEKin ylijohtaja Jaakko Lehtonen toi esiin omassa puheenvuorossaan:

  • 52 milj. matkailijaa enemmän kuin vuonna 2012
  • Tavoiteltava ryhmä: Aasian naismatkailijaryhmät, koska ovat lisääntymään päin ja vinguttavat luottokorttia aktiivisesti
  • Nousevat matkailumaat ovat Turkki, Qatar, Filipiinit ja Kuwait
  • Verotuksessa haasteet kasvavat koko toimialan näkökulmasta
  • Japanilaiset kiinnostuneita Suomesta: revontulet, Muumit, iglut ja erityisesti häämatkat Kiinasta ja Japanista Suomeen ovat kasvaneet
  • Pääkaupunkiseutu on menettänyt matkailijoita, muualla Suomessa tilanne on kehittynyt
  • Maakuvan muotoutuminen: todelliset teot ratkaisevat, mielikuva muuttuu äärimmäisen hitaasti, mutta onneksi tällä hetkellä mielikuva Suomesta matkailumaana on jo hyvä, joskin ohut (maa, joka maksaa velkansa, turvallinen, luotettava)
  • Suomen matkailun näkökulmasta tärkeimmät lähtömaat ovat Venäjä, Saksa, Viro ja Ruotsi
  • Kotimaanmatkailu ja liikematkustus ovat hiukan notkahtaneet
  • Tärkeitä teemoja, joihin kannattaa panostaa: aidot palvelut, lähiruoka ja luomu, superfood, kestävä matkailu, osallistuminen: vaikkapa ruoanlaittoon, sienestämiseen
  • Maaseutumatkailu kiinnostaa, siinä on kasvun potentiaali
  • Myynti ja jakelu sirpaleista ja löydettävyyteen sähköisissä välineissä tehtävä töitä: matkamaalle.fi –portaali vastaa tähän haasteeseen
  • Kulttuurierojen jonkin asteinen huomiointi: jos mahdollista omalla kielellä myös markkinointi ja ohjeistus, kohteliaisuus, ystävällisyys, hyväntuulisuus, emännän/isännän läsnäoloa –> pitää näkyä, että rakastaa tekemistään ja asiakkaita!

Salon benchmarking-matka 161

KESMA II-seminaarissa esillä. Kuva: Hanna Hauvala

Emeritusprofessori Timo Toivosen puheenvuorossa tuotiin esille matkailun historiaa ja muun muassa matkailijamäärien kehittymistä Suomessa. Tärkeimpänä antina mainittakoon seuraava:

Teesi: “Ihmiset kaipaavat luontoa yhä enemmän urbanisoituvassa maailmassa” Antiteesi: ”Yhä useampi on täysin urbanisoitunut “koskaan en ole metsään astunut” Synteesi: ”Ihmiset kaipaavat yhä useampia kokemuksia, kaikkiruokaisuus on päivän sana”

Tästä voitaneen vetää johtopäätös siitä, että asiakkaiden tuntemus on äärimmäisen tärkeää, jotta pystytään tarjoamaan juuri asiakkaan kokemusmaailmaan soveltuvia palveluja.

Pihla Väänänen, TEMistä korosti omassa puheenvuorossaan, että matkailu on yksi maailman nopeimmin kasvavista aloista ja suurin kasvupotentiaali on idässä, ei kuitenkaan ainoastaan Venäjän suunnalla.  Väänänen kertoi TEMin koordinoimasta Matkailun kärkihankkeesta, jonka tavoitteena on lisätä Suomen matkailullista vetovoimaa ja nostaa matkailualan arvostusta. Hankkeen tuloksena syntyy matkailun tulevaisuuden tiekartta. Lisätietoa hankkeesta löytyy täältä.

Iltapäivällä käytiin retkillä, joista on myöhemmin luettavissa oma blogikirjoituksensa.

Iltajuhlaa vietettiin tällä kertaa Wiurilan kartanossa. Illan ja koko seminaarin kohokohta oli perinteisesti maaseutumatkailuyrittäjien palkitseminen.

Merilän Kartano Utajärveltä voitti Maaseutumatkailun Kellokas 2014 –palkinnon ja Lehmonkärki vuoden 2014 Kehittyvä maaseutumatkailuyritys –palkinnon. Onnittelut voittajille!

Salo pokkari 019 Salo pokkari 027

Wiurilan kartanon vanhoja aarteita. Kuvat: Hanna Hauvala

Avainsanat:

Suosituimmat avainsanat

benchmarking, Corporate social responsibility, eettisyys, ekologinen kestävyys, erityisasiakasryhmä, esteettömyys, EU, ihmisoikeudet, ikäihmiset, jätteiden lajittelu, Keski-Suomi, KESMA II-hanke, kestävyys, kestävä matkailu, kotimaa, kulttuuri, kulttuurinen kestävyys, kulttuuriperintö, lapsiperhe, lapsityövoima, liiketoiminta, lähiruoka, maatiaiskasvit, markkinointi, matkailu, matkailua kaikille, oikeudenmukaisuus, organizational ethics, palvelu, perinnekasvit, ravintolapalvelut, ruokamatkailu, ruukki, saavutettavuus, sosiaalinen kestävyys, Tarinakone, tarinallistaminen, Tarinatyöpaja, Uusi-Seelanti, valosaaste, vastuullinen matkailu, vastuullinen palveluliiketoiminta, vastuullisuus, viestintä, ympäristön suunnittelu

Uusimmat blogijulkaisut

18.12.2014 Kiitos!

Kiitos kaikille KESMAn matkassa kulkeneille! Työkaluihin ja tuotoksiin pääsette tutustumaan hankkeen internetsivuilla: www.kestavamatkailu.fi. Otattehan työkalut tehokkaaseen käyttöön ja vinkkaatte kaverillekin … Lue lisää >

10.12.2014 Tulevaisuuden vastuullinen kuluttaja

Kirjoittanut Lahden ammattikorkeakoulun matkailuopiskelija Mia Kari Ekologisuus, eettisyys, hiilijalanjälki, vastuullisuus, lähiruoka, luomu… kuulostaako tutulta? Vastuullisesta kuluttamisesta ja ekologisista valinnoista on tullut trendi, … Lue lisää >

26.11.2014 Seisahdutaanko hetkeksi ja vedetään happea?

Kirjoittanut Katja Piiponniemi, restonomiopiskelija LAMKista Hetkeksi vain, ei me tähän jäädä lopullisesti paikoilleen, kunhan ollaan hetki aivan hissuksiin ja mietitään. … Lue lisää >

10.11.2014 Hankkeeseen harjoittelun kautta

Kirjoittanut Johanna Huuskonen, joka opiskelee JAMKissa Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmassa, suuntautumisvaihtoehtonaan kuluttajapalvelut Puolitoista vuotta sitten opiskelin toista vuotta Jyväskylän ammattikorkeakoulussa … Lue lisää >

17.10.2014 Lisää opiskelija-ajatuksia Vastuullisesta Palveluliiketoiminnasta

Lahden ammattikorkeakoulun Vastuullinen Palveluliiketoiminta-kurssille osallistui mahdollisuuksien mukaan KESMA II-hankkeen yrittäjiä ja Lahden Ammattikorkeakoulun matkailualan opiskelijoita. Kurssilla pohdittiin vetäjänä toimivan Michael Lettenmeierin johdolla mm. seuraavia kysymyksiä: Miten voit … Lue lisää >