21.05.2014 | Hanna Hauvala

Palveluiden sosiaalinen vastuullisuus erityisasiakasryhmän näkökulmasta – blogisarja

Aikuisopiskelijaryhmä Jyväskylän ammattikorkeakoulusta kartoitti osana Special Issues in Strategic Management –opintojaksoa palveluihin liittyviä haasteita ja toiveita erilaisten asiakasryhmien näkökulmista.  Opiskelijoita ohjeistettiin valitsemaan jokin erityisasiakasryhmä sekä tietty toimiala/palvelu. Tietoa kehoitettiin etsimään eri lähteistä sekä haastattelemaan valitun kohderyhmän edustajia. Vastauksia etsittiin mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitkä ovat keskeisimmät haasteet kyseisen asiakasryhmän näkökulmasta palvelujen käytössä jne.?
  • Mitä kohderyhmän edustajat haluavat kohteelta/palvelulta? Mitkä asiat ovat palvelujen käytössä keskeisintä? Mitkä ovat tärkeimmät valintakriteerit?
  • Mitä palveluntarjoajan pitää ottaa huomioon kohderyhmän näkökulmasta? Miten palveluja voisi parantaa kohderyhmän näkökulmasta?
  • Minkälaisia hyviä ja huonoja esimerkkejä ja käytännön kokemuksia kohderyhmän edustajilla on?

Tiedonkeruun ja haastattelujen pohjalta opiskelijat kirjoittivat ryhmissä blogikirjoituksia. Julkaisemme nyt blogissamme parhaimmat kirjoitukset ja toivomme niiden antavan uutta näkökulmaa sosiaaliseen vastuullisuuteen myös matkailun perspektiivistä. Ensimmäisenä pääsemme Marjukka Ahon, Maija Rytkösen ja Tiina Tamiolan kirjoituksen myötä tutustumaan sosiaaliseen vastuullisuuteen ravintolapalveluissa ikäihmisten näkökulmasta.

Suosituimmat avainsanat

benchmarking, Corporate social responsibility, eettisyys, ekologinen kestävyys, erityisasiakasryhmä, esteettömyys, EU, ihmisoikeudet, ikäihmiset, jätteiden lajittelu, Keski-Suomi, KESMA II-hanke, kestävyys, kestävä matkailu, kotimaa, kulttuuri, kulttuurinen kestävyys, kulttuuriperintö, lapsiperhe, lapsityövoima, liiketoiminta, lähiruoka, maatiaiskasvit, markkinointi, matkailu, matkailua kaikille, oikeudenmukaisuus, organizational ethics, palvelu, perinnekasvit, ravintolapalvelut, ruokamatkailu, ruukki, saavutettavuus, sosiaalinen kestävyys, Tarinakone, tarinallistaminen, Tarinatyöpaja, Uusi-Seelanti, valosaaste, vastuullinen matkailu, vastuullinen palveluliiketoiminta, vastuullisuus, viestintä, ympäristön suunnittelu

Uusimmat blogijulkaisut

18.12.2014 Kiitos!

Kiitos kaikille KESMAn matkassa kulkeneille! Työkaluihin ja tuotoksiin pääsette tutustumaan hankkeen internetsivuilla: www.kestavamatkailu.fi. Otattehan työkalut tehokkaaseen käyttöön ja vinkkaatte kaverillekin … Lue lisää >

10.12.2014 Tulevaisuuden vastuullinen kuluttaja

Kirjoittanut Lahden ammattikorkeakoulun matkailuopiskelija Mia Kari Ekologisuus, eettisyys, hiilijalanjälki, vastuullisuus, lähiruoka, luomu… kuulostaako tutulta? Vastuullisesta kuluttamisesta ja ekologisista valinnoista on tullut trendi, … Lue lisää >

26.11.2014 Seisahdutaanko hetkeksi ja vedetään happea?

Kirjoittanut Katja Piiponniemi, restonomiopiskelija LAMKista Hetkeksi vain, ei me tähän jäädä lopullisesti paikoilleen, kunhan ollaan hetki aivan hissuksiin ja mietitään. … Lue lisää >

10.11.2014 Hankkeeseen harjoittelun kautta

Kirjoittanut Johanna Huuskonen, joka opiskelee JAMKissa Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmassa, suuntautumisvaihtoehtonaan kuluttajapalvelut Puolitoista vuotta sitten opiskelin toista vuotta Jyväskylän ammattikorkeakoulussa … Lue lisää >

17.10.2014 Lisää opiskelija-ajatuksia Vastuullisesta Palveluliiketoiminnasta

Lahden ammattikorkeakoulun Vastuullinen Palveluliiketoiminta-kurssille osallistui mahdollisuuksien mukaan KESMA II-hankkeen yrittäjiä ja Lahden Ammattikorkeakoulun matkailualan opiskelijoita. Kurssilla pohdittiin vetäjänä toimivan Michael Lettenmeierin johdolla mm. seuraavia kysymyksiä: Miten voit … Lue lisää >