27.05.2013 | Hanna Hauvala

Lomalla

”Kyllä harmittaa, kun kävin lomamatkalla.

Heti ovella oli joku ihmeellinen luiska. Kyllä pitäisi olla perinteiset portaat, vaikka olihan nekin. Käytin nyt kuitenkin luiskaa, kun tuntui matkalaukku kulkevan siinä mukavasti perässä.

Vastaanottotiskillä sai ottaa tukea kaiteesta tai jopa istua. Kyllä on mennyt laiskaksi tämä touhu, ennen seistiin sekä kurkoteltiin tai kumarreltiin tarpeen tullen. Oma oli vikasi jos et yltänyt. Ja mitä se virkailija hymyili ja kailotti, ei tässä vielä kuuroja olla, vaikka mukavahan se oli kun ei tarvinnut korviaan höristää ja kysellä, että mitä. Opasteet olivat niin selkeät, että ihan silmiin otti ja huonekin löytyi kerta rykäsyllä. Huoneen ovi aukesi kevyesti ja jopa pysyi auki yhdellä kädellä. Onkohan se rikki? Kyllä olisin halunnut vähän harhailla, kolistella kynnyksiä ja tuskailla matkatavaroideni kanssa.

Huone, melkoinen lukaali, eikö nyt olisi taas saanut olla ahtaasti. Kyllä olisin myös halunnut pehmeän kokolattiamaton, mihin tarttuu kaikki mahdollinen matkalaukun pyöriä myöten. Sänkykin oli niin korkealla, että ei tarvinnut aamulla könytä lattianrajasta. Kylpyhuone ja wc oli niin tilava, että eksyä meinasin pytyn ja suihkun välillä. Käytävätkin olivat kolmen kuljettavia auloja. Kyllä ärsytti, kun ei saanut aamupalalle mennessään odottaa vuoroaan, että Virtasen perhe pääsi huoneeseensa ennen kuin oli tilaa ohittaa. Piti mennä ohi ja sanoa hyvää huomenta.

Entäpä ne kaikki valot sisällä ja ulkona, eikö nyt muutama tuikku siellä sun täällä olisi riittänyt, kyllä olisin halunnut kompastella hämärissä tiloissa ja saunapolulla juurakoihin. Saunapolusta tuli mieleeni sauna. Ei ole oikea kiuas sellainen, joka on lattianrajassa, pitää olla pönttö, minkä päällä on kivikasa. En ole muuten koskaan saanut yhtä tasaisia ja hyviä löylyjä kuin täällä.

Vielä kontrasteista; oli tunnelmallista, harmonista ja selkeää. Tästä huolimatta, puu on ainoa ja paras sisustuselementti, ei pidä mennä kontrastoimaan tahi maalaamaan. Ja niitä kierrätyspisteitä havainnollisilla kuvilla oli sitten joka paikassa ja polkujen varrella. Pakko oli pistää roskat roskiin, ja vielä lajitella ne. Ihme hyysäämistä. Yllättävän siistiä siellä kyllä oli, mitenköhän tämä yrittäjäperhe oli siinä onnistunut.

Mistä ne kaikki ikäihmiset, lapsiperheet sekä aisti- ja liikuntarajoitteiset matkailijat olivat sinne osanneet? Kyllä ahdisti, kun oli niin paljon erilaisia ihmisiä. Pitää muuten muistaa kysyä Martin puhelinnumero, kun tuntui olevan kalamiehiä ja läheltä meikäläisen kotia, niin me eläkeläisethän voitaisiin lähteä yhdessä kaloja narraamaan joku päivä. Hauskoja nuo lapsetkin, vaikka on ne myös aika vilkkaita. Hyvin on täällä huomioitu turvallisuusasiat, ja miten näppärästi vaunujen kanssa pääsi paikasta toiseen. Kyllä nostan karvareuhkaani myös Martalle; siellä hän mennä kelasi muiden mukana polut, istui iltanuotiolla, kävi saunassa ja uimassa – ihan niin kuin kaikki muutkin.

Niin, kyllä oli liian vaivatonta ja kestävää toimintaa, en mene uudestaan enkä suosittele kenellekään.”

Oletko koskaan kuullut tällaista lomamatka-avautumista? Niinpä niin. Saavutettavuus on perus- eikä erityisratkaisuja sekä se on eduksi jokaiselle jossain elämän vaiheessa.

Avainsanat:

Suosituimmat avainsanat

benchmarking, Corporate social responsibility, eettisyys, ekologinen kestävyys, erityisasiakasryhmä, esteettömyys, EU, ihmisoikeudet, ikäihmiset, jätteiden lajittelu, Keski-Suomi, KESMA II-hanke, kestävyys, kestävä matkailu, kotimaa, kulttuuri, kulttuurinen kestävyys, kulttuuriperintö, lapsiperhe, lapsityövoima, liiketoiminta, lähiruoka, maatiaiskasvit, markkinointi, matkailu, matkailua kaikille, oikeudenmukaisuus, organizational ethics, palvelu, perinnekasvit, ravintolapalvelut, ruokamatkailu, ruukki, saavutettavuus, sosiaalinen kestävyys, Tarinakone, tarinallistaminen, Tarinatyöpaja, Uusi-Seelanti, valosaaste, vastuullinen matkailu, vastuullinen palveluliiketoiminta, vastuullisuus, viestintä, ympäristön suunnittelu

Uusimmat blogijulkaisut

18.12.2014 Kiitos!

Kiitos kaikille KESMAn matkassa kulkeneille! Työkaluihin ja tuotoksiin pääsette tutustumaan hankkeen internetsivuilla: www.kestavamatkailu.fi. Otattehan työkalut tehokkaaseen käyttöön ja vinkkaatte kaverillekin … Lue lisää >

10.12.2014 Tulevaisuuden vastuullinen kuluttaja

Kirjoittanut Lahden ammattikorkeakoulun matkailuopiskelija Mia Kari Ekologisuus, eettisyys, hiilijalanjälki, vastuullisuus, lähiruoka, luomu… kuulostaako tutulta? Vastuullisesta kuluttamisesta ja ekologisista valinnoista on tullut trendi, … Lue lisää >

26.11.2014 Seisahdutaanko hetkeksi ja vedetään happea?

Kirjoittanut Katja Piiponniemi, restonomiopiskelija LAMKista Hetkeksi vain, ei me tähän jäädä lopullisesti paikoilleen, kunhan ollaan hetki aivan hissuksiin ja mietitään. … Lue lisää >

10.11.2014 Hankkeeseen harjoittelun kautta

Kirjoittanut Johanna Huuskonen, joka opiskelee JAMKissa Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmassa, suuntautumisvaihtoehtonaan kuluttajapalvelut Puolitoista vuotta sitten opiskelin toista vuotta Jyväskylän ammattikorkeakoulussa … Lue lisää >

17.10.2014 Lisää opiskelija-ajatuksia Vastuullisesta Palveluliiketoiminnasta

Lahden ammattikorkeakoulun Vastuullinen Palveluliiketoiminta-kurssille osallistui mahdollisuuksien mukaan KESMA II-hankkeen yrittäjiä ja Lahden Ammattikorkeakoulun matkailualan opiskelijoita. Kurssilla pohdittiin vetäjänä toimivan Michael Lettenmeierin johdolla mm. seuraavia kysymyksiä: Miten voit … Lue lisää >