Kiitos kaikille KESMAn matkassa kulkeneille! Työkaluihin ja tuotoksiin pääsette tutustumaan hankkeen internetsivuilla: www.kestavamatkailu.fi. Otattehan työkalut tehokkaaseen käyttöön ja vinkkaatte kaverillekin … Lue lisää >
Yksi osa benchmarking-matkaa oli osallistuminen KESMA II –hankkeen järjestämään työpajaan, jonka teemana oli: Maaseutumatkailun kestävyyden vahvuudet ja eväitä niiden esille tuomiseen. Kestävyyden eri ulottuvuuksien (kulttuurinen, sosiaalinen, ekologinen) markkinointi on koettu hankkeen yrittäjien keskuudessa haastavaksi, joten työpajan sisältö ja esimerkit suunniteltiin vastaamaan tähän haasteeseen. Työpajojen esityksissä käsiteltiin mm. eteläsavolaisten mökkiyrittäjien kestävyyden vahvuuksia ja niiden nostamista esille markkinoinnissa, matkailijoiden näkemyksiä kestävästä matkailusta maaseudulla, kestävän kehityksen näkökulmien markkinointia, kulttuurista kestävyyttä maaseutumatkailussa sekä kestävyyden esille tuomista mökkikansiossa ja asiakaspalvelussa. Esiintyjinä olivat Hanna-Maija Väisänen ja Anne Matilainen Helsingin yliopiston Ruralia-instituutista, jotka toimivat mm. KESMA II-hankkeen projektitoimijoina. Lisäksi esiintyi etnologi Leena Hangasmaa ja MKN yritys- ja kotitalousneuvoja Kirsi Mutka-Paintola Etelä-Savon ProAgriasta. Voit tutustua oheisiin esityksiin tarkemmin tästä. Tässä blogikirjoituksessa on tuotu esiin kootusti muutamia työpajassa käsiteltyjä aiheita.
Tunne tuotteesi ja asiakkaasi kestävyyden markkinoinnissa, tuo tunnetta ja tietoa viestintää
Kestävyyden osa-alueiden markkinoinnillisessa hyödyntämisessä on tärkeää rehellisyys, tuotteen uskottavuus ja aitous. Tämän toteutumiseksi yrittäjän tulisi tuntea tuotteensa ja asiakkaansa, sekä vahvuutensa. Hanna-Maija kertoi esityksessään, että esimerkiksi Etelä-Savon mökkiyritysten vahvuuksia on mm. järviveden hyvä laatu, saunakulttuuri, tarinallistaminen, perinteet (kulttuuri, sauna, historia) sekä eri kieliversiot mökkien ohjeistuksessa. Nämä ovat kaikki osa kestävyyttä, joten niitä voidaan hyödyntää markkinoidessa yrityksen kestävyyttä.
Tuotteen ominaisuudet on hyvä listata ja sen avulla tunnistaa kestävyyden elementit ja tuotteen ydinhyödyt asiakkaalle. Näin ollen asiakas voi yhdistää omat arvonsa tuotteen kestävyyselementteihin ja esitellyt hyödyt voivat motivoida asiakasta toimimaan oikein.
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaan ohjeistaminen ovat markkinoinnissa yhä merkittävämmässä roolissa nykypäivänä. Asiakkaat myös haluavat yhä laadukkaampia, ainutkertaisempia ja merkityksellisempiä palveluita, joilla on jokin lisäarvo. Näihin tarpeisiin ja toiveisiin kestävän toiminnan tavoitteet ja tuotteet osuvat hyvin, koska ne itsessään sisältävät lisäarvon asiakkaalle: hyvän tekemisen tai siihen vaikuttamisen luonnolle, toiselle ihmisille tai alueen kulttuurille.
Pro Agrian Kirsi Mutka-Paintolan esityksessä korostettiin ja havainnollistettiin, kuinka viestintään ja ohjeistukseen myös itse kohteessa kannattaa panostaa. Seuraavassa poimintoja hänen esityksestään:
Työpajassa myös pohdittiin, olisiko oikeasti syytä myös kertoa, miten ympäristö pysyy niin puhtaana ja mitkä eri tekijät siihen vaikuttavat? Voisiko asiakas jatkossa maksaa kulutuksensa mukaan, kuten Tanskassa on jo tapana? Tämän tavan aloittamiseen tarvittaisiin rohkea avaus myös Suomessa…
Yrittäjien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta osallistujat kokivat matkan hyödylliseksi. Suurimmat annit ja havainnot koko benchmarking-matkasta olivat:
Loppusaldona kaikkien osallistuneiden suulla todettakoon, että
”kyllä kannatti lähteä!” 🙂
Kiitos kaikille KESMAn matkassa kulkeneille! Työkaluihin ja tuotoksiin pääsette tutustumaan hankkeen internetsivuilla: www.kestavamatkailu.fi. Otattehan työkalut tehokkaaseen käyttöön ja vinkkaatte kaverillekin … Lue lisää >
Kirjoittanut Lahden ammattikorkeakoulun matkailuopiskelija Mia Kari Ekologisuus, eettisyys, hiilijalanjälki, vastuullisuus, lähiruoka, luomu… kuulostaako tutulta? Vastuullisesta kuluttamisesta ja ekologisista valinnoista on tullut trendi, … Lue lisää >
Kirjoittanut Katja Piiponniemi, restonomiopiskelija LAMKista Hetkeksi vain, ei me tähän jäädä lopullisesti paikoilleen, kunhan ollaan hetki aivan hissuksiin ja mietitään. … Lue lisää >
Kirjoittanut Johanna Huuskonen, joka opiskelee JAMKissa Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmassa, suuntautumisvaihtoehtonaan kuluttajapalvelut Puolitoista vuotta sitten opiskelin toista vuotta Jyväskylän ammattikorkeakoulussa … Lue lisää >
Lahden ammattikorkeakoulun Vastuullinen Palveluliiketoiminta-kurssille osallistui mahdollisuuksien mukaan KESMA II-hankkeen yrittäjiä ja Lahden Ammattikorkeakoulun matkailualan opiskelijoita. Kurssilla pohdittiin vetäjänä toimivan Michael Lettenmeierin johdolla mm. seuraavia kysymyksiä: Miten voit … Lue lisää >