01.10.2013 | Hanna-Maija Väisänen

Asiakaslähtöistä jätteiden lajittelua

Kestävä kehityksen mukaisen matkailun yksi perusasioista on jätteiden lajittelu. Me suomalaiset olemme tottuneet palauttamaan pullot pullonpalautusjärjestelmään, kompostoimaan biojäte, viemään paperi paperinkeräykseen ja lasin lasinkeräykseen jne. Lajittelu tehdään siis pitkälti kotitalouksissamme. Entäpä matkaillessamme; toimimmeko kotioloissa totuttujen tapojen mukaan? Ja annetaanko siihen matkailijalle mahdollisuus?

Uskallan väittää, että toimimme roskien kanssa matkustaessamme tai lomaillessamme kuten arkena, jos siihen on kohteessa suotu edellytykset. Suomessa hotelleissa on vielä aika yleistä, että on vain se yksi roskakori, johon laitetaan kaikki pulloista banaaninkuoriin. Kesäaikaan ja ulkomaan kohteissa perheellisillä voi tulla juomapulloja melkoisesti, joten parin 1,5 litran pullon jälkeen roskis onkin jo täynnä.  Eroon pulloista pääsee toki kiikuttamalla ne keräykseen. Usein ratkaisu on kuitenkin tehdä muovipussista lisäroskis viereen. Olisiko kuitenkin asiakasystävällistä laittaa eri kierrätys- ja jätelajeja varten tarpeeksi monta ja riittävän isoja astioita? Majoituspaikoissa voisi olla esimerkiksi erillinen ja asiakkaille yhteinen keräyspiste, johon pullot ja tölkit voisi jättää. Asia olisi sekä asiakkaan ja yrityksen etu: asiakkaan ei tarvitse kuljettaa tyhjiä pulloja/tölkkejä kotiin ja yritys helpottaa omaa tai siivoojan työtä ”antamalla” asiakkaan tehdä lajittelu.

Viikon mökkilomailussa roskaa tulee jo roimasti. Asiakkaiden viihtyvyyden ja helpon lomailun edesauttamiseksi on arkipäiväistenkin toimenpiteiden tekeminen hyvä tehdä vaivattomaksi. Kun laittaa keittiöön (ja paikkoihin missä jätettä/roskia syntyy) yksiselitteiset ja helppolukuiset ohjeet mihin mikäkin jäte laitetaan, niin asiakas mitä todennäköisemmin lajittelee jätteet oikeisiin paikkoihin. Jäteastiat on hyvä merkitä näkyvin otsikoin ja kaapin sisäoveen voi laittaa vielä tarkemmat ohjeet lajittelusta. Paperisen ohjeen voi vaikka laminoida, niin se pysyy pitkään ehjänä eikä kastuminen haittaa. Sama lajitteluohje toistetaan jätekatoksessa ja jäteastiat nimetään selvästi. Voisiko roskista eroon pääseminen olla helpompaa lomalla?

Suhteellisen yksikertaisilla ja edullisilla ratkaisuilla (riittävästi jäteastioita, oikean kokoisia, sopivat jätepussit, selkeä ohjeistus – myös jätekatoksessa) voi matkailuyrittäjä tehdä asiakkaalle loman vaivattomaksi roskista. Oikein suunnitellulla jätelajittelulla ja –keräämisellä yrittäjä voi säästää työaikaansa ”jälkien siivoamiselta”. Ennen kaikkea kestävän matkailun yksi perusasioista on silloin kunnossa.

Suosituimmat avainsanat

benchmarking, Corporate social responsibility, eettisyys, ekologinen kestävyys, erityisasiakasryhmä, esteettömyys, EU, ihmisoikeudet, ikäihmiset, jätteiden lajittelu, Keski-Suomi, KESMA II-hanke, kestävyys, kestävä matkailu, kotimaa, kulttuuri, kulttuurinen kestävyys, kulttuuriperintö, lapsiperhe, lapsityövoima, liiketoiminta, lähiruoka, maatiaiskasvit, markkinointi, matkailu, matkailua kaikille, oikeudenmukaisuus, organizational ethics, palvelu, perinnekasvit, ravintolapalvelut, ruokamatkailu, ruukki, saavutettavuus, sosiaalinen kestävyys, Tarinakone, tarinallistaminen, Tarinatyöpaja, Uusi-Seelanti, valosaaste, vastuullinen matkailu, vastuullinen palveluliiketoiminta, vastuullisuus, viestintä, ympäristön suunnittelu

Uusimmat blogijulkaisut

18.12.2014 Kiitos!

Kiitos kaikille KESMAn matkassa kulkeneille! Työkaluihin ja tuotoksiin pääsette tutustumaan hankkeen internetsivuilla: www.kestavamatkailu.fi. Otattehan työkalut tehokkaaseen käyttöön ja vinkkaatte kaverillekin … Lue lisää >

10.12.2014 Tulevaisuuden vastuullinen kuluttaja

Kirjoittanut Lahden ammattikorkeakoulun matkailuopiskelija Mia Kari Ekologisuus, eettisyys, hiilijalanjälki, vastuullisuus, lähiruoka, luomu… kuulostaako tutulta? Vastuullisesta kuluttamisesta ja ekologisista valinnoista on tullut trendi, … Lue lisää >

26.11.2014 Seisahdutaanko hetkeksi ja vedetään happea?

Kirjoittanut Katja Piiponniemi, restonomiopiskelija LAMKista Hetkeksi vain, ei me tähän jäädä lopullisesti paikoilleen, kunhan ollaan hetki aivan hissuksiin ja mietitään. … Lue lisää >

10.11.2014 Hankkeeseen harjoittelun kautta

Kirjoittanut Johanna Huuskonen, joka opiskelee JAMKissa Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmassa, suuntautumisvaihtoehtonaan kuluttajapalvelut Puolitoista vuotta sitten opiskelin toista vuotta Jyväskylän ammattikorkeakoulussa … Lue lisää >

17.10.2014 Lisää opiskelija-ajatuksia Vastuullisesta Palveluliiketoiminnasta

Lahden ammattikorkeakoulun Vastuullinen Palveluliiketoiminta-kurssille osallistui mahdollisuuksien mukaan KESMA II-hankkeen yrittäjiä ja Lahden Ammattikorkeakoulun matkailualan opiskelijoita. Kurssilla pohdittiin vetäjänä toimivan Michael Lettenmeierin johdolla mm. seuraavia kysymyksiä: Miten voit … Lue lisää >